Szent László Katolikus Szakközépiskola, Általános Iskola, Kollégium és Óvoda
[ Archívum / 2006-2007 tanév ]
Új óvoda avatása
2006.
2006 szeptemberétől intézményünk egy, a mai kornak mindenben megfelelő modern, 4 csoportos óvodai épülettel bővül. 2006. augusztus 31-én ünnepélyes keretek között átadták a Szent László Óvoda új épületét. A 100 férőhelyes, 1100 négyzetméteres létesítmény már a XXI. század követelményei szerint épült, s szeptember 1-jén a gyerekek már birtokba is vehették új, „második otthonukat”. A Szent László Óvoda régi épületét lebontották, helyén parkoló épült.
[ képek... ]
Magyar Kultúra Napja
2006.
Szokolay Judit vezető óvónő megnyitó beszéde:
Kedves Gyerekek, Zsűri tagok, Kolleganők, Dajka nénik, Nagycsoportosok!
Sokat gondolkodtam, mit mondhatnék a Magyar Kultúra Napján, ezen a különleges napon, amelyen ilyen szép számmal gyűltünk össze. A magyar kultúra egyidős államiságunkkal, s a századok során megalkotott irodalmi, zenei, képző- és mozgásművészeti, építészeti alkotások méltón elismertek világszerte. A kultúra, az
oktatás-nevelés soha sem volt elválasztható a kereszténységtől, az egyházaktól. Ezt a gondolatmenetet követve úgy gondolom ez a mai vetélkedő, mely a kultúra
érdekében szerveződött, nem került rossz helyre, bár nem mi kértük ezt a lehetőséget, hanem csak vállaltuk az önkormányzat megbízását. Nyelvünk, népművészetünk, kultúrértékeink megőrzése és átörökítése közös feladatunk. Tegyünk hát érte ma, ahogyan munkánk során minden nap. Én úgy gondolom az óvoda az a hely, amely a kultúra átadásában a legfontosabb. Itt találkozik először az irodalommal (mese, népi rigmusok), magyar- és más népivel, népzenénkkel, hagyományainkkal. Így szerez ízelítőt a képzőművészetből, miközben alkot, hat rá a környezet szépsége, a természet és az ember alkotta táj, amit szeretni-védeni lehet. Az óvodában alakul ki és csiszolódik mozgáskultúrája, és szemlélete az egészséges életmódról. Tudományosan bizonyított tény, hogy a gyermek első hat-hét éve meghatározó további életében. Ezen ponton értünk el az óvodapedagógusokhoz. Mindazt összegezve, amit az előbb felsoroltam, iszonyú sok munkát jelent egy tanév minden napján. A gyakorlatban pedig úgy kell dolgoznunk, hogy a gyermek számára e területeken bejárt út örömteli, vonzó legyen. Ehhez nemcsak szaktudás, tárgyi ismeret, műveltség kell, hanem kreativitás és elkötelezettség is. Ezért ma a kultúra napján tegyünk a kultúráért, legyünk büszkék magunkra és munkatársainkra, a magyar óvodákra. Én az vagyok.
Kirándulások
2006.
Hurrá Kirándulunk!
Az óvoda minden gyermeke így kiálthatott, hiszen kik közelebbi, kik távolabbi cél felé vették útjukat gyermeknap tájékán. A gyermek-szülő-óvónők a kirándulások varázsa, hogy együtt élhetik át az élményeket, a gyerekek körül azok vannak, akiket a legjobban szeret, és megbízik bennük. Az élményeken túl az ismeretek szerzése mindig fontos cél, legyen az az állatok jobb megismerése, vár, vagy kézműves műhely látogatása, barlangi túra, vagy vízesés zuhatagának felfedezése.
Mikulás
2006. december
Mindenki várta! A jó Mikulás, Szent Miklós utóda egész évben várt vendég. Elsősorban a gyerekek, akik ajándékért sóvárognak, de a szülők és az óvoda dolgozói is, akik a gyermekek örömét, csillogó szemű boldogságát kívánták látni. Régi mondás, de igaz. Legalább olyan jó adni, mint kapni. Ennek jegyében mindenki meglepetéssel készült. A Mikulás csomagokkal, a gyermekek dalokkal, verssel, a szülők bábozással, az óvónénik pedig mindezt megálmodták, megszervezték. Így a Mikulás ünnepen mindenki elégedett volt. Az ötlettől a megvalósulásig viszont hosszú út vezetett. A szereplőtalálás, a próbák, bábok és díszletek sok munkát, de örömet, feledhetetlen percet adott. A különböző csoportokból összeállt bábcsoport tagjai megismerték egymás, barátkozta, estéről-estére csiszolták báb és
szövegtudásukat. A befektetett idő és fáradság megtérült. Az óvoda kis lakói és családjaik jelenlétében közös várakozással, izgalommal és sikerrel zárult ünnep
volt. Köszönjük! Jövőre ugyanitt másokkal is.
Advent
2006. december
A várakozás – felkészülés ideje. Idő arra, lelkileg, és szívünkben megújulva várjuk Jézus születését. Eljön az ideje, hogy otthonunkat ünneplőbe öltöztessük. A hagyományok szerint advent kezdetén az óvoda dolgozói és a szülők közösen munkálkodnak az óvoda díszítésén. Új, nagy házunk sok szorgos kezet kívánt, s nem is volt hiány vállalkozó kedvű anyukákból, apukákból. Egy délután alatt jó érzéssel, vidám hangulatban, csodásat alkottak a gyerekek nagy-nagy örömére. A gyerekek
közössége mellett jól működő szülői közösségünk is alakult.
Köszönjük!
Karácsony
2006. december
Karácsony szent ünnepén minden lélek vidám. Ahogyan a Szent Család a betlehemi istállóban örvendezett Jézus születésének, úgy gyűltünk mi is össze ünnepelni az óvoda nagy családjával /gyermekek, dolgozók, családok/. A felkészülés időszakában lépésről-lépésre haladtunk a várva várt nap felé, s a kellő pillanatban minden csoport hozzá tette tudását, szeretetét. Az ünnep varázsa megérintette a jelenlévők szívét-lelkét.
Családi Sportnap
2006.
Szokolay Judit vezető óvónő beszéde:
Tisztelt Ünneplők, Kedves Vendégeink!
Ünnepelni gyűltünk össze, hiszen nevezetes nap van, mely jeles évfordulókat egyesít. 15 éve annak, hogy a Római Unióhoz tartozó Szent Orsolya Rend visszakapta tulajdonát, intézményünk azóta újra egyházi fenntartású, s a Szent László nevet viseli. 7 éve rendeztünk először családi sportnapot a millenium tiszteletére, s öt év óta ennek keretében emlékezünk meg névadónkról, Szent László királyról. 1 éve annak, hogy új óvoda épületet kaptunk, ott élhettük azóta dolgos hétköznapjainkat, készülhettünk jeles napjainkra, ünnepeinkre. Magyarország – története során – nevezetes uralkodóval büszkélkedhetett, elsőként említve Szent Istvánt, államalapítónkat, nagy Mátyás királyt, akiket az óvodás korosztály is ismer. Hozzánk kisvárdaiakhoz, és főként az intézményünkhöz tartozóknak mégis Szent László király a legkedvesebb, aki történészek és a legendárium szerint is több szállal kötődik ehhez a térséghez és városunkhoz. A krónikák szerint bátor, társai közül egy fejjel magasabb ember volt. Nagysága azonban nemcsak megjelenésében, de a szellemi, hitbeli és ország vezetői tulajdonságaiban is megmutatkozott. A fizikai kimagasodás, az erős, edzett termet segítette a háborús küzdelmekben, a hazánkba törő ellenség felett aratott győzelmekben. Erős hittel hitte, hogy hadisikereit Isten segítségével vívta, s hálás lélekkel építtetett kápolnákat, monostorokat, templomokat csatái közelében. A feljegyzések szerint Kisvárdán egy fatemplomot, ami azonban a későbbi időkben leégett. Országunk királyaként, államférfiként pedig hazaszeretete, kimagasló szellemi képességei mutatkoztak meg, s váltak elismertté a határokon túl is. Szent László élete, munkássága üzenetet, példát jelent a mai ember számára is. Csiszoljuk elménket, gyakoroljuk hitünket, szeressük országunkat, szűkebb pátriánkat, legyünk edzettek, erősek.
Ünnepeljünk tehát együtt méltósággal, emlékezzünk tisztelettel Istenszerető lovagkirályunkra, s a nap további részében edzzük, erősítsük magunkat. A sportnapra
összeállított program Szent László legendáihoz kapcsolódnak, ám korunk és a gyerekek igényeihez igazodva.
Szent László Nap - családi sportnap programja
2006.
1. Körmenet énekkel, huszár felvezetéssel a Szent László lovasszoborhoz /virág elhelyezés/ és vissza az iskola szoborjához.
2. agycsoportos gyermekek tánca
3. Ünnepi beszéd /Szokolay Judit/ koszorúzás.
4. Közös ének, ima.
5. A csoportok sportbemutatója az aszfaltos pályán /nagy, középső, kiscsoport/
6. Közös futás
7. Gimnasztika – zenére
8. Sportfeladatok csapatokban, Szent László 6 legendájához kapcsolódva.
9. Kereső feladat /Királyi öltözék és jelvények felkutatása.
10. Eredményhirdetés, Szent László Érmek átadása.
11. Piknik – lovaglás, sétakocsikázás a városban, íjászbemutató /Szeregnyi György szponzorálásával/, arcfestés
ÉVZÁRÓK
2006.
A tartalmas óvodai év méltó zárást kíván. Minden csoportunk izgalommal készült a nagy napra, amikor szeretteik körében kis ízelítőt adhattak a legkedveltebb mesékből, versekből, játékokból. A felkészülés – bár sok munkát, kitartást kíván -, de nevelő értéke bőven megtérül. Az értelmi erők fejlődése mellett az egymásra figyelés, az együttműködés, a nyelvi és mozgáskészség csiszolódása, a közösség épülése mind jól nyomon követhető. A szeretet kinyilvánítása, illetve fogadása, a kompetencia érzés mással nehezen pótolható élményét adja a gyermekek számára.
|
|