[
Archívum (2009-2010 tanév) / Ünnepélyes tanévnyitó / Igazgatónk ünnepi beszéde ]
Dicsértessék a Jézus Krisztus, Dicsőség Jézus Krisztusnak, Áldás Békesség!
Főtisztelendő Püspök Úr! Tisztelt Vendégeink! Kedves Fiatalok!
Elmúlt a nyár, a felhőtlen szórakozás ideje, eltelt egy év és élményekben, ismeretekben gazdagabbak lettünk. Ismét szól a csengő, ami komoly munkára hív. Arra a munkára, amely minden diák szent kötelessége, - a tanulás. Egy régi kínai mondás szerint: „Minden út, a leghosszabb is az első lépés megtételével kezdődik, de mindegyiket meg kell tenni ahhoz, hogy célhoz is érjünk”.
Minden tanévben, az első ilyen lépés a tanévnyitó. A közös munka fontosságát szeretném hangsúlyozni előttetek, - közös munkára hívlak benneteket.
Közös a cél, amiért mi tanárok és diákok ide járunk az iskolába. Ti meg akartok tanulni valamit, nekünk pedig az a feladatunk, hogy ebben segítsünk nektek.
Szent Györgyi Albert szerint: „Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti vágyunkat, hogy megtanítson szeretni amit csinálunk és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretnénk csinálni.”
Minden diákban jogosan vetődik fel a kérdés: milyen iskolában is tanulok? A válasz: KATOLIKUS ISKOLÁBAN! A katolikus iskola kétezer éves európai, és ezer éves magyar örökségre tekinthet vissza.
Egyházmegyénk a Debrecen – Nyíregyházi Egyházmegye zsinata, a katolikus iskola feladatát a következőképpen határozza meg: "A katolikus iskola feladata, hogy szintézist teremtsen egyfelől a műveltség és a hit, másfelől a hit és az élet között.”
Ezt úgy valósítja meg, hogy módszeresen átadja az emberi műveltséget és tudást, és közben az evangélium szellemében igyekszik növendékeiben kialakítani azokat az erényeket, melyek alkalmassá teszik őket, hogy tudásukat embertársaik javára és Isten országának építésére fordítsák. A katolikus iskolák célja az ismeretek átadásán túl, a gyermekek katolikus szellemű nevelése.”
A katolikus iskolákban a kötelező tantárgyak között szerepel a hitoktatás. A történelmi egyházaknak a katolikus iskolákban, lehetőséget biztosítunk arra, hogy saját növendékeik hitoktatásáról gondoskodjanak. Római és görög katolikus, valamint református vallású tanulók járnak hozzánk, ebből adódóan nagy figyelmet fordítunk az ökumené szellemére, a mindennapokban és ünnepeink kialakításában is.
Kedves Fiatalok!
Vass Albert: Hagyaték című munkájában a következőket mondja:
„Tiszteld őseidet, mert rajtok keresztül nyertél életet, és örököltél Istent és Hazát!” Ha e gondolatok tágabb értelmezésére, iskolai vetületére gondolunk, akkor iskolánk névadója Szent László lovagkirály jut az eszünkbe.
Iskolánk a Szent László nevet 1992-ben a rendszerváltást követően vette fel, amikor újra egyházi fenntartás alá került intézményünk. László édesapja I. Béla volt, tehát apai ágon Árpád-házi magyar. Anyja II. Mieszkó lengyel fejedelem leánya. Édesanyjától örökölte vallásos lelkületét és Mária tiszteletét, édesapjától pedig a férfias bátorságát.
László trónra kerülésével lezárul a Szent István halálát követő háborúkkal, trónviszályokkal, pogánylázadásokkal telített fél évszázados korszak, melyet a konszolidáció évei váltanak fel. Szent Lászlótól kezdve a magyar nemzet 900 éve áll őrt a nyugat határán a keleti világgal szemben. Szent László valóban az egyik legkiemelkedőbb uralkodónk volt, hiszen a trónviszályoktól meggyengített hazánkat Közép-Európa, gazdagon fejlődő nemzetei közé emelte.
Prohászka Ottokár püspök, Szent László ünnepén a következőket mondja: „A magyar kereszténység eszménye Szent László. Benne virágzott ki jellemző típussá a magyar kereszténység, benne forrt össze a keresztény szentség a nemzeti szellemmel. Szent László nem tanít. Ő nem apostol, de küzd, harcol s győz a kereszténységért.”
Miért is mondom el, sorolom fel ezeket a történelmi tényeket? Meggyőződésem, hogy ezek a gondolatok cselekedetek a mai ember számára is üzenetet hordoznak. Remélem most is vannak és lesznek olyan vezetőink, akik kivezetik az országot a jelenlegi szorongatott helyzetéből. Nekünk pedagógusoknak, de a tanulóifjúságnak is meríteni kell Szent László szellemiségéből: a küzdeni tudásból, az embertársaink iránti tiszteletből, a hazaszeretetből, a keresztény erkölcsök betartásából, a Szűzanya iránti tiszteletből – és még sorolhatnám.
Itt szeretném megjegyezni, hogy Szent László nemcsak iskolánk névadója, hanem Egyházmegyénk védőszentje is.
Iskolánk többcélú, közös igazgatási intézmény. Ebben a tanévben indítjuk az első általános iskolai osztályunkat, így tanulóink 3 éves kortól 23 éves korig az intézmény falai között tanulhatnak.
Tagintézményeink: óvoda, általános iskola, szakközépiskola, érettségire épülő OKJ-s képzés és kollégium. Tagintézményeink keresettek, 2-2,5-szeres a jelentkezők száma a szakközépiskolában és az óvodában egyaránt. Az általános iskolai beiskolázásnál nálunk túljelentkezés volt, annak ellenére, hogy most indítjuk az első általános iskolai osztályunkat.
A középiskolák mutatói alapján 6-7 szempontot is mérlegelve iskolánk országosan is a legjobbak között foglal helyet.
Tanévzárón ismertettük az elmúlt tanév megyei, területi, országos és nemzetközi versenyek eredményeit.
A tanévzáró után a nyári időszakban a következő eredmények születtek:
Alföldi Számítástechnikai verseny országos döntőjében:
Mandula Dávid 12. E osztályos tanuló 6. helyezést ért el.
Felkészítő tanára: Dajka Miklós
Halász Richárd 11. E osztályos tanuló 9. helyezést ért el.
Felkészítő tanára: Novák Lászlóné
Gratulálunk a tanulóknak és a felkészítő pedagógusoknak.
Tanulni minden korban kellett a gyerekeknek, hogy okos, sőt bölcs felnőtté váljanak. Még a magyar királyfiakat és hercegeket is tanították, mégpedig vasfegyelemmel és nagy szigorral. Ők nem szervezett népiskolai képzésben vettek részt, hanem otthon tanultak magántanároktól, általában bölcs szerzetesektől. Első királyunkat, Szent Istvánt kiskorában Adalbert nevű szerzetes tanította, akiről az esztergomi bazilikát is elnevezték.
Kedves Lányok, Kedves Fiúk!
Ettől a tanévtől kezdve minden évben új kisdiákokat kapunk. A legügyesebb és legokosabb gyerekek jöttek el az óvodákból, hogy ők is megtanuljanak írni, olvasni és számolni. Később ők is megismerkedhetnek mindazokkal a szép és érdekes dolgokkal, amit most az idősebbek tanulnak.
Kedves Elsősök!
Nektek is lesz majd térképetek, hogy kikeressétek rajta a folyókat, hegyeket és tengereket, számítógépetek, amelyeken nemcsak játékprogramokkal fogtok ismerkedni.
Iskolába járni nem könnyű. Reggel mindig időben felkelni, délután a leckét pontosan meg kell írni. Higgyétek el megéri. A tanulásban a beilleszkedésben sokat segítenek majd a tanító nénik, Éva néni és Ildikó néni, de az idősebb diákok is.
Kedves 9. évfolyamos tanulók!
Eljött a várva várt nap, a középiskolás évek első napja. Tervezgettek a jövőről, érdeklődtök a felsőbb évesektől a tanárokról, a szokásokról és megpróbáltok beilleszkedni ebbe a közösségbe. Iskolai tanulmányaitok alatt az osztályfőnökeitek lesznek az édesapátok vagy édesanyátok, akik tanítanak és gondosan ügyelnek rátok.
Most ismertetem az osztályfőnökök nevét a 9. évfolyamon:
- 9. A kereskedelem-marketing osztályban:
Jeneiné Biervarth Andrea tanárnő
- 9. B informatika osztályban:
Hádáné Bartha Klára tanárnő.
- 9. C kereskedelem-marketing osztályban:
Papp Ágota tanárnő
- 9. D közgazdasági osztályban:
Kerezsi Béla tanár úr
- 9. E angol nyelvi előkészítő osztályban:
Pappné Merő Ildikó tanárnő
Kedves felsőbb éves tanulók!
Örülök, hogy újra találkozunk, úgy látom kipihentétek magatokat, megerősödtetek, megedződtetek a nyár folyamán. Most álljunk neki a szellemi edzésnek is – erről fognak szólni a következő hónapok. Ma megtudjátok az órarendet, az elkövetkező napokban megkapjátok a tankönyveket és megkezdődik a rendszeres, pontos, igényes munka, a tanulás. A tanítás 745 órakor kezdődik és a 6. óra után 25 perces ebédeltetési szünetet tartunk, ezt követik a délutáni foglalkozások. Figyelembe véve az életkori sajátosságaitokat, ajánlatos lenne naponta legalább egyszer főtt ételt fogyasztanotok. A magyar étkezési szokás szerint erre az ebéd a legalkalmasabb. Minden lány és fiú tanulót el tudunk helyezni a kollégiumban, akik ezt igénylik, és a kollégium rendjét betartják.
A kollégiumban jók a tárgyi és személyi feltételek, így tanulóink színvonalas nevelésben-oktatásban részesülhetnek, Istennek tetsző gazdag közösségi életet élhetnek.
Az elmúlt tanévben tanulóink többsége becsületesen tanult, jó eredményeket értek el, a szép érettségi bizonyítvány birtokában felvételt nyertek a különböző felsőfokú alapképzésekre.
A 2008-2009-es tanévben 119 tanuló tett sikeres érettségi vizsgát és 27 tanuló szerzett középfokú szakképesítést valamelyik OKJ-s szakmában.
Az érettségi és szakmai vizsgák eredményeivel összességében elégedett vagyok – jó színvonalú tanári-tanulói munkáról tesznek tanúbizonyságot. Az év végi záróvizsgák, a délutáni foglalkozások, a közép- és emelt szintű érettségire való felkészítők, jól szolgálják a tanulók eredményes felkészülését. A 2009-2010-es tanévtől kezdve meg kell teremteni a kompetencia alapú oktatást, ez a tanév kiemelt feladata. 22 tanuló nem tett meg mindent azért, hogy eredményes évet zárjon, rájuk nyáron kemény munka várt. Eredményes javítóvizsgát tett 19 fő, évismétlésre bukott 3 fő.
A következő tanév beiskolázása érdekében 41 tanuló részvételével, informatika-idegen nyelvi nyári tábort szerveztünk. Az általános iskolai tanulmányi eredmény és a záróvizsgán nyújtott teljesítményük alapján 20 tanulónak szóbeli felvételi mentességet ajánlottunk.
Tovább javultak a tárgyi feltételek a nyáron:
- A 9., 13., 14., és 16. és 17. tantermeket teljesen felújítottuk.
- Felújítottuk a tornatermet és a falfelületeket védőhálóval láttuk el.
- A 13. és 21. termekben digitális táblákat építettünk be.
- A 2.,3.,14.-es termekben projektorokat szereltünk fel.
- Egy fekete-fehér és egy színes nagyteljesítményű fénymásolót vettünk.
- A „B” épületben elkészítettük az első osztályosok osztály és pihenő termét.
- Új kézilabda kapukat, kosárlabda palánkot állítottunk fel és gumitéglás futófolyosót készítettünk a távolugráshoz.
- Elkészült az általános iskolás tanulók játszóudvara.
- Az óvodai játékudvart felújítottuk és egy sószobát hoztunk létre.
A 2009-2010-es tanévet jó személyi feltételekkel kezdjük.
Visszajött fizetés nélküli szabadságáról Orosz Lászlóné angol szakos nyelvtanár. A tantestületünk két fővel gyarapodott: Takácsné Makrai Éva és Gondáné Sárközi Ildikó tanító nénikkel.
Új angol nyelvi lektor érkezett hozzánk: Marguarette Terrel. Szeretettel köszöntöm az új kollégákat, életükre, közös munkánkra Isten áldását kérem.
Ebben a tanévben is lesz egy vendég tanulónk, egy japán kislány Hinakó Takenicsi a 12. E osztályba fog járni – fogadjátok szeretettel.
A tárgyi és személyi feltételek biztosítása mellett a nevelés-oktatás hatékonysága, az iskola értékrendjének erősítése érdekében, fontos egy jól szervezett ügyeleti rend működtetése. Tanítás alatt az iskola területét a tanulók csak kilépőkártyával hagyhatják el. Kérem a tanulókat tanulmányozzák a házirendet is.
A házirend betartásáról – öltözködés, hajfestés, dohányzás – személyesen kívánok meggyőződni az előző tanév gyakorlatának megfelelően. Kérem a tanulókat, hogy a miselátogatási füzetet adják le a héten az osztályfőnököknek, hogy ellenőrizhessük a nyári szentmise illetve istentisztelet látogatását.
A tanévnyitó után átvonulunk a templomokba, ahol a görög és római katolikus tanulók szentmisén vesznek részt és áldoznak, a reformátusok istentiszteletre mennek és úrvacsoráznak.
Közös munkánkra Isten áldásában reménykedve kérem névadónk Szent László lovagkirály közbenjárását egy 12:00 körüli verses imádsággal:
„Ó Szent László király,
Keresztény lovagoknak oszlopa,
Ó nagy erős reménye te nemzetednek,
Hű népedre tekints, hogyan áhít,
Ó, irgalmas, tenmagad is irgalmat nyervén,
Mindnyájunk üdvéért légy a mi közbenjárónk.”
Ezen gondolatok jegyében a 2009-2010-es tanévet megnyitom.